Skip to content

Yoga grundkurs – Joogan alkeiskurssi

    6 mĂ„ndagar 17.4.2023 – 29.5.2023 kl 19.30 – 20.30

    Paus pÄ 1:a maj.

    YOGA GRUNDKURS – JOOGAN PERUSTEET

    Grunden för din yogatrÀning

    Perfekt för nya yogin att starta en yogatrÀning och utmÀrkt för redan vana yogin att repetera grunderna i trÀningen.

    Under denna kurs lÀr du dig trÀna yoga i takt till dina egna andetag, vilket har en lugnande och stÀrkande effekt pÄ kroppens nervsystem och inre funktioner.

    Grundkurs

    Detta Àr en grundkurs som ger dig ingredienserna för att pÄbörja en traditionell yogatrÀning, och fortsÀtta trÀna pÄ övriga lektioner.

    Under denna kurs gÄr vi igenom de grundlÀggande principerna för trÀningen, och du kan sedan fortsÀtta trÀna pÄ övriga lektioner.

    HÀlsofördelar

    I bÀsta fall kan du se mer styrka, uthÄllighet, smidighet, förbÀttrad matsmÀltning och koncentration, reglering av nervsystem och sömn, redan efter bara nÄgra mÄnader av trÀning!

    För vem?

    • För helt nya som aldrig har yogat förut, och vill lĂ€ra sig trĂ€na steg för steg helt frĂ„n grunden.
    • För dig som trĂ€nat nĂ„gon annan form av yoga, och vill börja trĂ€na traditionell yoga.
    • För dig som har haft en trĂ€ningspaus och vill repetera trĂ€ningen helt frĂ„n grunden.

    Yoga ska trĂ€nas pĂ„ ett lugnt och omsorgsfullt sĂ€tt – oberoende av hurdan sorts yoga du trĂ€nar! 

    Paradoxen Ă€r att mjuka rörelser krĂ€ver styrka och kroppskontroll. Patañjali skriver i sutrorna “Sthira sukham asanam”, vilket betyder att hĂ„llningen (asana) ska vara stabil, fokuserad, jordad (sthira) och samtidigt avslappnad, lĂ€tt och behaglig (sukha).

    I min undervisning vill jag att eleven ska fÄ maximal nytta av övningarna, oberoende av Älder eller kroppstyp. En stor del av mina elever har varit dubbelt min egen Älder, vilket har lÀrt mig att anpassa undervisningen och jag kan ge nyttiga alternativ som hjÀlper eleven att upprÀtthÄlla en sund miljö i kroppen.

    Som yogalÀrare mÄste man förstÄ att en del övningar kan orsaka problem för vissa, och dÄ kunna erbjuda andra alternativ med motsvarande nyttoeffekter.

    KURSPROGRAM

    Alla sessioner innehÄller bÄde teori och trÀning av yogastÀllningar (asana). Nedan hittar du de olika teman som vi betonar pÄ lektionerna.

    MĂ„ndag 17.4.2023 kl 19.30 – 20.30 – Medveten andetag, avslappning och vinyāsa

    Vi lÀr oss principerna för andetagen, och att andas i 3 olika steg, i syfte att göra andetagen mer medvetna.

    MĂ„ndag 24.4.2023 kl 19.30 – 20.30 – GrundlĂ€ggande stĂ€llningar (asana) och principer

    TrÀning av yogastÀllningar utförs pÄ ett noggrant sÀtt för att sÀkerstÀlla fördjupad koncentration genom hela trÀningen, och för att omsorgsfullt kunna ta del av förÀndringar i kroppen.

    MĂ„ndag 1.5.2023 – PAUS den 1:a maj

    HÀr Àr det nog bÀst att hÄllas hemma och pÄta i trÀdgÄrden.

    MĂ„ndag 8.5.2023 – kl 19.30 – 20.30 – SolhĂ€lsningar

    Olika yogatraditioner har sina varianter av solhÀlsningar. SolhÀlsningar (Surya Namaskar) Àr vanligtvis flödande rörelser som görs i takt till andetagen (vinyāsa), i syfte att fördjupa koncentrationen och vÀrma upp kroppen inför trÀningen.

    MĂ„ndag 15.5.2023 – kl 19.30 – 20.30 – Din första trĂ€ning

    Vi lÀgger samman allting vi lÀrt oss till en enkelt trÀningsserie som du kan fortsÀtta trÀna hemma.

    MĂ„ndag 22.5.2023 – kl 19.30 – 20.30 – Nya stĂ€llningar

    Din trÀning utökas med nÄgra nya stÀllningar och utmaningar.

    MĂ„ndag 29.5.2023 – kl 19.30 – 20.30 – TrĂ€ning

    Vi trÀnar igenom hela trÀningsserien vi lÀrt oss frÄn början till slut.

    PRIS

    Normalpris enbart kurs: 79€ 
    Erbjudande: Kurs + 5x kort: 129€ (spara 29€)
    Erbjudande: Kurs + 10x kort: 179€ (spara 39€)

    Du fÄr faktura för kursen dÄ tillrÀckligt mÄnga Àr anmÀlda.

    FÖRKUNSKAPER

    Du behöver varken vara vig eller stark för att komma med, och du kan förvĂ€nta dig att du verkligen kommer att lĂ€ra dig nĂ„gonting. Yoga Ă€r till för oss som behöver mjuka upp och ta hand om kroppen – inget krav pĂ„ vighet, styrka, eller tidigare erfarenhet.

    NYCKELORD

    KroppsvÄrd, Power Yoga, uthÄllighet, koncentration, meditation, styrka, balans och avslappning.

    UTRUSTNING

    Tag med en egen yogamatta om du har. LĂ„nemattor finns till hands i yogasalen.

    Vi yogar barfota i mjuka och rörliga klÀder. HÄll magen tom Ätminstone 2h innan trÀning, och undvik att dricka vatten precis före lektionen.

    SPRÅK

    Huvudsakligen hÄlls kursen pÄ svenska. Om inte alla förstÄr svenska, sÄ hÄlls kursen Ätminstone delvis pÄ engelska. Instruktioner pÄ finska Àven möjligt.

    Voit asioida suomeksi.

    EFTER KURSEN

    Efter kursen kan du fortsÀtta delta pÄ Ashtanga Yoga lektioner med vÄra seriekort.

    LÄRARE

    Alex Lemberg [E-RYT-200 (Experienced Registered Yoga Teacher), YACEP (Yoga Alliance Continuation Education Provider)].

    AnmÀlan | Imoittautuminen

    VÀlj önskat erbjudande nedan, och betala kursen direkt via din egen nÀtbank. Om du vÀljer i bestÀllningen att betala pÄ plats, sÄ fÄr du en PDF faktura till din epost, dÄ hela kurser ska betalas innan kursstarten.

    KursanmÀlan Àr en bindande anmÀlan.

    Vid strul med anmÀlan, vÀnligen skicka ett meddelande med dina personuppgifter och önskad anmÀlan.

    Tre enkla steg

    1. VĂ€lj paket och klicka pĂ„ “Add to basket”
    2. Klicka sedan pĂ„ “Proceed to check out” och fyll i dina personuppgifter
    3. VÀlj din nÀtbank, eller annat önskat betalningssÀtt och slutför betalningen

    Om kursen skulle bli instÀlld (fÀrre Àn 3 deltagare) sÄ fÄr du ett class pass med yoga credits för motsvarande summa + 10% extra yoga credits som gÄr att anvÀnda till vilka lektioner som helst inom 6 mÄnader.