Skip to content

Lektioner | Tuntikuvaukset

AllmÀnt om ashtanga yoga

Varje rörelse görs koncentrerat i takt till in- och utandningarna. Vi stannar upp i stÀllningarna som trÀnas i olika trÀningsserier, som gör trÀningen till en djup rörelsemeditation.

Ashtangayogatraditionen betonar andetag, koncentration, djup stödmuskulatur, vinyāsa och flow.

VÀrmen stiger fort och renar bÄde muskler och inre organ.

Alla ashtanga yoga lektioner avslutas med en kort vila och avslappning. Vanligen anvÀnds inte musik under trÀningen, dÄ vi lÀr oss att rikta vÄra sinnen alltmer inÄt.

Lektionsbeskrivningar | Tuntikuvaukset

Lektionerna Àr öppna som drop-in för alla som har Ätminstone gÄtt grundkurs eller introduktion. För tillfÀllet (januari 2023) gÄr ashtangalektionerna enbart som drop-in! Reservera plats i bokningskalendern.

Ashtanga Nybörjare | Astanga alkeet

Vi lÀr oss grunderna: andningsteknik, grundlÀggande filosofi, trÀningens grunder, och trÀnar förenklad ledd ashtanga yoga med utvalda stÀllningar ur första halvan av Primary Series.

Perfekt för helt nya utan tidigare yogaerfarenhet, och utmÀrkt för dig som vill repetera grunderna efter en lÀngre paus. De hÀr lektionerna hÄlls oftast i form av en grundkurs/startkurs, men det Àr möjligt att delta pÄ drop-in basis ocksÄ.

Ashtanga FortsÀttning A | Astanga jatkotunti A

Vi trÀnar stÀllningarna i ett flöde i takt till gruppens andetag, och lÀr oss alla stÄende stÀllningar och ungefÀr halva Primary Series. För dig som gÄtt grundkurs (eller motsvarande).

Om du inte gÄtt grundkurs, men nog trÀnat annan form av yoga tidigare, sÄ bör du komma med Ätminstone 30 minuter innan lektionen, sÄ fÄr du en en snabb introduktion till trÀningen (obligatoriskt om du inte trÀnat ashtanga tidigare).

Vi beaktar hela gruppen och repeterar grunderna med jÀmna mellanrum med nya deltagare, men likvÀl arbetar med att lÀgga övningarna i minnet, Àven om detta Àr en ledd yogatrÀning.

Ashtanga FortsÀttning B | Astanga jatkotunti B

Vi lĂ€r oss att göra delar av serien pĂ„ egen hand och fĂ„r mer personlig undervisning och assistans. Lektionerna Ă€r lite lĂ€ngre, och det finns sĂ„ledes tid och möjlighet att fördjupa dig mer i andetagen och lugnet av trĂ€ningen, samt att gĂ„ lĂ€ngre fram i de sittande och de avslutande stĂ€llningarna. 

Du fÄr mer personliga utmaningar och projekt att jobba pÄ. Var och en gör slutrörelser och avslappning pÄ egen hand och avslutar lektionen kanske lite olika tidpunkt.

För dig som gÄtt pÄ vÄra ledda ashtanga yoga lektioner och vill lÀra dig mer.

Ashtanga för alla | Astanga kaikki tasot

Modifierad ashtanga som anpassas efter deltagarna. Lektionerna kan variera lite frÄn gÄng till gÄng, beroende pÄ gruppen.

Om du inte gÄtt grundkurs, men Àr nyfiken att prova-pÄ ashtanga; dÄ Àr det hÀr en utmÀrkt lektion.

Ledd Primary Series | Ohjattu Ykkössarja

Vi trÀnar sÄ mycket av första serien i ashtanga yoga som vi hinner med. LÀraren leder igenom stÀllning-för-stÀllning och vinyasa-för-vinyasa i traditionell anda. Du behöver ha gÄtt grundkurs först, och lÀra dig anpassa stÀllningarna, och förstÄ att allting inte Àr obligatoriskt.

Under denna lektion tittar vi inte pĂ„ detaljer i stĂ€llningarna, utan fokus ligger pĂ„ sjĂ€lva flödet i trĂ€ningen… men du behöver inte ha trĂ€nat hela primary series förut för att delta! Alternativ visas givetvis dĂ€r det behövs, och hur tiden rĂ€cker till.

Det rekommenderas att du har trĂ€nat Ă„tminstone halva primary series tidigare, vilket Ă€r ungefĂ€r vad vi lĂ€r oss göra pĂ„ “Ashtanga fortsĂ€ttning A” lektionerna.

Ashtanga Mysore

PÄ Mysore lektionerna trÀnar man i takt till sina egna andetag sÄ lÄngt man kommer ihÄg av vad man lÀrt sig. LÀraren gÄr runt och personligen hjÀlper var och en turvis. Om du inte kommer ihÄg stÀllningarna utantill finns det papper med ordningen pÄ stÀllningarna som du kan följa.

Under de hÀr lektionerna fÄr man njuta av lugnet i yogasalen, och göra sin trÀning i helt egen takt.

Vi tar vanligen inte nya stÀllningar in i vÄr trÀning sjÀlvmant, utan fÄr nya stÀllningar av lÀraren dÄ föregÄende stÀllningar och övningar börjar löpa smidigt och kontrollerat. Ganska snabbt lÀr man sig trÀna hela Primary Series om man trÀnar regelbundet.

Mysore Àr för dig som redan kan börja och avsluta din trÀning pÄ egen hand (minimi solhÀlsningar och slutrörelser), och vill trÀna och lÀra dig i din egen takt. Detta Àr det traditionella sÀttet att trÀna och lÀra sig ashtanga yoga.

Mysore lektioner Àr inte en lektion enbart för avancerade yogin, Àven om de som trÀnat en lÀngre tid trivs bra hÀr. Ibland kan det vara enklare att göra kortare och mer terapeutisk trÀning just pÄ Mysore lektioner, dÄ du följer takten pÄ dina egna andetag och gör vad kroppen orkar. Mysore lektioner Àr ett utmÀrkt stÀlle att frÄga lÀraren saker som man blivit och fundera över pÄ ledda lektionerna.

Varmt vĂ€lkommen med đŸ™đŸ•‰ïž

Mysore-tunneilla edetÀÀn sarjaa oman hengityksen ja muistin varassa siihen asti, kun on asanoita oppinut. Opettaja kiertÀÀ neuvomassa ja avustamassa jokaista henkilökohtaisesti.

Astangan sarjan opaspaperia saa pitÀÀ oman maton vieressÀ. Uusia asentoja opetellaan vÀhitellen sitÀ mukaa, kun entiset asennot alkavat sujua ja sarjan alkaa muistaa paremmin. Jos muisti pettÀÀ, aina voi kysyÀ mitÀ seuraavaksi pitikÀÀn tehdÀ tai ottaa aulasta opaspaperia maton viereen.

Opettajalta kannattaa aina kysyÀ neuvoa, jos on epÀvarma jonkin asennon harjoittelemisessa. On myös hyvÀ kertoa omista mahdollisista kivuista tai vaivoista, jotta opettaja voi ottaa niitÀkin huomioon avustuksissa.

Mysoretunti ei siis ole mikÀÀn edistyneitten tunti, vaikka pidempÀÀn harjoitelleet siellÀ viihtyvÀtkin. Joskus voi olla suorastaan helpompi tehdÀ kevyempÀÀ, tai lyhyempÀÀ harjoitusta nimenomaan mysoretunnilla, kun voi seurata vapaasti omaa hengitystÀÀn ja jaksamistaan.

I jÀmförelse med ashtangayogan Àr denna stil mer friformig, dÀr lektionerna varierar frÄn gÄng till gÄng, och leds vanligen till lugn atmosfÀrisk musik.

Vi förankrar oss i stunden, yogar mjukt, vÀnder blicken inÄt, lÄter kroppen tala och landar i oss sjÀlva.

Vi avslutar med ca 10 minuter vila.

Yin formen av yoga Àr baserad pÄ att passivt hÄlla ett fÄtal olika stÀllningar under en lÀngre tid.

StÀllningarna hÄlls lÀngre Àn i andra yogaformer, och det finns mer tid för reflektion, eftertanke och nÀrvarotrÀning.

AtmosfÀrisk bakgrundsmusik anvÀnds under lektionerna.