Skip to content

Lektioner | Tuntikuvaukset

Alla olika yogametoder har liknande mÄl; att varva ner sinnet, komma till rÀtta i sin kropp, skapa en djupare kontakt till sig sjÀlv, och fÄ mera förstÄende och empati för omvÀrlden, vilket allt i sin tur i bÀsta fall medför mer ro, livsglÀdje och frihet.

Krav pĂ„ rörlighet eller styrka finns ej – övningarna anpassas alltid individuellt för alla deltagare.

AllmÀnt om ashtanga och hatha yoga

Ashtanga Yoga Àr Hatha Yoga, men med inbyggd flow (vinyāsa), olika trÀningsserier och trÀningsdisciplin (abhyāsa). Varje rörelse görs koncentrerat i takt till lÄngsamma in- och utandningarna. Vi stannar upp i stÀllningarna, och gör trÀningen som en djup rörelsemeditation.

Ashtangayogatraditionen betonar andetag, koncentration, djup stödmuskulatur, vinyāsa och flow.

VÀrmen stiger fort och renar bÄde muskler och inre organ.

Alla ashtanga yoga lektioner avslutas med en kort vila och avslappning. Vanligen anvÀnds inte musik under trÀningen, dÄ vi lÀr oss att rikta vÄra sinnen alltmer inÄt.

Lektionsbeskrivningar | Tuntikuvaukset

GrundlĂ€ggande YogatrĂ€ning | LempeĂ€ joogaharjoitus – 60 minuter

Lugn och komplett yogatrÀning för alla (ingen grundkurs krÀvs). Rauhallinen tÀysvaltainen joogaharjoitus kaikille. Sopii sekÀ aloittelijoille ettÀ kokeneemmillekin joogeille.

Vi startar trÀningen med enkla övningar för att varva ner, landa i stunden, och fortsÀtter med uppvÀrmande hatha yoga övningar. Efter det tar vi oss till en förenklad ashtanga -inspirerad sekvens av yogaövningar, som börjar med stÄende övningar, och slutar med sittande och liggande yogaövningar, samt avslappningsmeditation.

Vi beaktar hela gruppen och repeterar grunderna med jÀmna mellanrum med nya deltagare, men likvÀl arbetar med att lÀgga övningarna i minnet, Àven om detta Àr en ledd yogatrÀning.

Fördjupande YogatrĂ€ning A – Ledd Ashtanga / Primary Series | Ohjattu Astangaa

För dig som gÄtt den grundlÀggande kursen, eller trÀnat med Alex förut, och gÀrna vill ha lite mer utmaningar och fördjupa din kunskap om yoga, bÄde i form av teori och praktik.

Alla övningar anpassas för dig, och kursen lĂ€mpar sig Ă€ven för nybörjare – men att lĂ€ra sig att slappna av och andas djupt i den grundlĂ€ggande kursen Ă€r att rekommendera.

LÀraren leder igenom trÀningen stÀllning-för-stÀllning och vinyasa-för-vinyasa i mer traditionell anda utan extra prat. Du behöver ha gÄtt pÄ övriga yogalektioner först, och lÀra dig anpassa stÀllningarna, och förstÄ att allting inte Àr obligatoriskt. För dig som trÀnar Mysore trÀning Àr detta en utmÀrkt lektion för att repetera vinyasa och ordningen pÄ stÀllningarna.

Fördupande YogatrĂ€ning B – Ashtanga Mysore – Alla nivĂ„er

PÄ Mysore lektionerna trÀnar man i takt till sina egna andetag sÄ lÄngt man kommer ihÄg av vad man lÀrt sig. Detta Àr det traditionella sÀttet att trÀna och lÀra sig ashtanga yoga. LÀraren gÄr runt och personligen hjÀlper var och en turvis. Om du inte kommer ihÄg stÀllningarna utantill finns det papper med ordningen pÄ stÀllningarna som du kan följa.

Under de hÀr lektionerna fÄr man njuta av lugnet i yogasalen, och göra sin trÀning i helt egen takt.

Vi tar vanligen inte nya stÀllningar in i vÄr trÀning sjÀlvmant, utan fÄr nya stÀllningar av lÀraren dÄ föregÄende stÀllningar och övningar börjar löpa smidigt och kontrollerat. Ganska snabbt lÀr man sig trÀna hela Primary Series om man trÀnar regelbundet.

Mysore Àr för dig som redan kan börja och avsluta din trÀning pÄ egen hand (minimi solhÀlsningar och slutrörelser), och vill trÀna och lÀra dig i din egen takt.

Mysore lektioner Àr inte en lektion enbart för avancerade yogin, Àven om de som trÀnat en lÀngre tid trivs bra hÀr. Ibland kan det vara enklare att göra kortare och mer terapeutisk trÀning just pÄ Mysore lektioner, dÄ du följer takten pÄ dina egna andetag och gör vad kroppen orkar. Mysore lektioner Àr ett utmÀrkt stÀlle att frÄga lÀraren saker som man blivit och fundera över pÄ ledda lektionerna.

Varmt vĂ€lkommen med đŸ™đŸ•‰ïž

Mysore-tunneilla edetÀÀn sarjaa oman hengityksen ja muistin varassa siihen asti, kun on asanoita oppinut. Opettaja kiertÀÀ neuvomassa ja avustamassa jokaista henkilökohtaisesti.

Astangan sarjan opaspaperia saa pitÀÀ oman maton vieressÀ. Uusia asentoja opetellaan vÀhitellen sitÀ mukaa, kun entiset asennot alkavat sujua ja sarjan alkaa muistaa paremmin. Jos muisti pettÀÀ, aina voi kysyÀ mitÀ seuraavaksi pitikÀÀn tehdÀ tai ottaa aulasta opaspaperia maton viereen.

Opettajalta kannattaa aina kysyÀ neuvoa, jos on epÀvarma jonkin asennon harjoittelemisessa. On myös hyvÀ kertoa omista mahdollisista kivuista tai vaivoista, jotta opettaja voi ottaa niitÀkin huomioon avustuksissa.

Mysoretunti ei siis ole mikÀÀn edistyneitten tunti, vaikka pidempÀÀn harjoitelleet siellÀ viihtyvÀtkin. Joskus voi olla suorastaan helpompi tehdÀ kevyempÀÀ, tai lyhyempÀÀ harjoitusta nimenomaan mysoretunnilla, kun voi seurata vapaasti omaa hengitystÀÀn ja jaksamistaan.

Yin Yoga Àr den minst fysiskt anstrÀngande metoden, dÀr du blir guidad av lÀraren till avslappning och nÀrvarotrÀning i passiva yogastÀllningar. Detta Àr motpolen till mer traditionell yoga, sÄsom Hatha och Ashtanga yoga. Yin yogans tillvÀgagÄngssÀtt Àr bra att hÄlla bakom örat Àven dÄ man trÀnar Hatha och Ashtanga yoga. Under Yin Yoga lektionerna blir du inte svettig.

Yin formen av yoga Àr baserad pÄ att passivt hÄlla ett fÄtal olika stÀllningar under en lÀngre tid.

StÀllningarna hÄlls lÀngre Àn i andra yogaformer, och det finns mer tid för reflektion, eftertanke och nÀrvarotrÀning.

AtmosfÀrisk bakgrundsmusik anvÀnds under lektionerna.